Iskolai céljaink a környezeti nevelés, a fenntarthatóságra nevelés terén
Iskolánk pedagógiai-nevelési céljai között fontos szerepet tölt be az előítélet-mentességre, a világ problémáival szembeni nyitottságra való nevelés.
Olyan ember az eszményünk, akit az iskola felvértezett intellektuális értékekkel, olyan ember, aki ezeket önmaga és közössége érdekében eredményesen tudja használni. Olyan ember, aki reálisan elérhető anyagi szinten értelmesen meg tudja szervezni életét, akinek nem csupán az életszínvonal, hanem az életminőség is fontos. Nyitott, érdeklődő egyéniség, aki fogékony az újra.
Ennek keretein belül ismerkedik meg a fenntartható fejlődés eszmerendszerével. A fenntartható fejlődés pedagógiája közös jövőnk képének kialakítása, mely szerint bolygónk megtapasztalása és a társadalmi problémák és kérdések megoldásában való részvétel új módszereinek kidolgozása kell, hogy a központi kérdésünk legyen.
Ennek megfelelően ez a javaslat arra ösztönözhet, hogy az iskolában irányított fejlesztés történjék a megfelelő partnerek részvételével annak érdekében, hogy megfelelő tanulási lehetőségeket lehessen biztosítani a diákoknak a változó világban jelentkező jövőbeli kihívásokkal összhangban.
Feladataink az értékközvetítés elve alapján: Az iskolában cél, hogy a diákoknak olyan környezetet teremtsenek, amelyben kifejleszthetik a fenntartható fejlődés társadalmi, gazdasági, politikai és környezeti dimenzióinak komplexitását magában foglaló, a társadalmi folyamatokban részt vevő, aktív állampolgári viselkedést.
A környezeti nevelés keretében mindenképpen fontos helyet foglal el a fenntartható fejlődés fogalmának, tartalmának meghatározása, diákokkal közös körüljárása. Hosszú távú célunk, jövőképünk, hogy környezettudatos állampolgárrá váljanak tanítványaink.
Ennek érdekében dákjainkban ki kell alakítani
- a környezettudatos magatartást és életvitelt;
- a személyes felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást, annak megőrzésének igényét és akaratát;
- a környezet (természetes és mesterséges) értékei iránti felelős magatartást, annak megőrzésének igényét és akaratát;
- a természeti és épített környezet szeretetét és védelmét, a sokféleség őrzését;
- az egészséges életmód igényét és elsajátíttatni az ehhez vezető technikákat, módszereket.
Az iskola környezeti nevelési szemlélete
Napjainkban a világ figyelme a fenntartható fejlődés megteremtése felé irányul. A fenntarthatóság ideológiai és tartalmi kialakítását az oktatásban kell elkezdenünk. A tanulók számára olyan oktatást kell az iskoláknak biztosítania, amelyben a szakmai képzésen kívül hangsúlyt kapnak az erkölcsi kérdések és a környezettudatos életmód.
Intézményünkben kiemelten fontos feladatunknak érezzük, hogy a diákok szemléletén alakítsunk, környezet- és természetszeretetüket formáljuk, megszilárdítsuk.
Szemléletet csak úgy lehet formálni, ha minden tantárgyban és minden iskolán kívüli programon törekszünk arra, hogy diákjaink ne elszigetelt ismereteket szerezzenek, hanem egységes egészként lássák a természetet, s benne az embert.
Tanulóinkat megtanítjuk, hogy a természetben tapasztalt jelenségek okait keressék, kutassák a köztük rejlő összefüggéseket. Így válhatnak a tanulók majd tudatos környezetvédővé, a természetet féltő felnőttekké.
A fenntartható fejlődés témaköre több tantárgynak is részét képezi, a természettudományok mellett – többek között – a történelem, a társadalomismeret és az etika is foglalkozik vele, emellett a gazdasági tanórákon is fontos szerepet tölt be.
A pedagógusnak ugyanakkor munkája térbeli és időbeli keretein túl is tudatában kell lennie annak, hogy minden megnyilvánulásával kollégái közösségét is minősíti, így számára hivatásának etikai normái mindig és mindenütt irányadóak. Ennek megfelelően a pedagógus az egészség- és környezettudatos életvitelt, a természet védelmét, az élet tiszteletét is képviseli.