Előkészítő foglalkozások
Dátum: 2023. május 26. osztályfőnöki és földrajz előkészítő óra
2023. május 31. magyar irodalom előkészítő óra
2023. június 2. történelem előkészítő óra
Leírás:
Igyekeztünk rendszerben gondolkodva felkészíteni a tanulókat, így a tantárgyi koncentrácikban gondolkodva a történelem, földrajz, magyar irodalom egy-egy tanóráját is kihasználtuk a felkészülés érdekében.
Az osztályfőnöki és történelem előkészítő órák legfontosabb feladata, hogy mind térben, mind időben a gyerekek eligazodjanak a Délvidék történelmében az ókortól napjainkig.
Az óra folyamán végi vittük a tanulókat a nagy történelmi korszakokon, ahol megbeszéltük, hogy az adott korszakban kik és milyen társadalmi szervezettségi fokon éltek az adott területen. Mélyebben foglalkoztunk a Honfoglalás utáni időszakkal, amikor a terület a Magyar Királyság része volt. A török előretörésével részletesebben foglalkoztunk, hiszen az első nagy háborúk is az ő területükön történtek.
A török kor idejéből megtekintettük, hogy a török betelepülése milyen gazdasági, társadalmi és politikai változásokat hozott, mennyiben erősítette fel az itt élő népek függetlenségi törekvéseit.
Az újkor történelmében vizsgáltuk, hogy Ausztria milyen szerepet játszott az itt élő népek, történelmében (pl a Határőrvidéken keresztül), mennyiben akadályozta, vagy éppen fejlesztette az adott területet. Kiemeltük, hogy az 1848-as szabadságharcban a nemzetiségek ellenünk fordultak, s ez az ellenszenv a mai napig él a népek között.
Megvizsgáltuk, hogy a Kiegyezés következtében megszületett Osztrák – Magyar Monarchiában a nemzetiségek milyen lehetőségekkel rendelkeztek, s ez a politika mennyiben változott meg az első világháború idejére.
Trianon kapcsán megnéztük, hogy a nagyhatalmak milyen szervezőelvek alapján alakították ki az új országok határait, s hogy ennek hátterében milyen gazdasági, politikai okok húzódtak meg.
Elemeztük, hogy mennyiben az átlagember felelőssége ez a hozzáállás, vagy mennyiben a politika szereplőinek köszönhető népeink között ez az ellenállás.
Végezetül egy kis gasztronómiai túrát tettünk, megbeszéltük, hogy amennyiben lehetőségük adódik rá megkóstolják a csevap-csicsot.
A földrajz órát is felhasználtuk egy alkalommal, ahol térkép segítségével bejártuk azokat a helyszíneket, ahova kirándulunk majd.
Magyar irodalomból is tartottunk felkészítő órát. A bukovinai székelyek életének fontos részét képező Tamási Áronról, életéről és költészetéről, illetve a bukovinai székelyek történelmi múltjáról, néphagyományairól szólt a felkészítés. Ezt megelőzte egy érzékenyítés, játékos feladatok keretén belül kellett fogalmakat értelmezni: diszkrimináció, identitás, kisebbség, előítélet, etnikum.