Intézményvezetői érvek a hat évfolyamos oktatás mellett
Feladatellátásunk, működésünk egy új szakaszához érkezett, hiszen a következő, 2019/2020-as tanévtől indul köznevelési intézményünkben a hat évfolyamos gimnáziumi képzés, oktatás, azaz a „hat osztályos kisgimi”.
Nos, mégis mi vezérelt bennünket az irányban, hogy épp ezen iskolatípus beindítását válasszuk, milyen előnyeit látjuk ezen képzési formának a felsőoktatás felé vezető úton? Amennyiben a kortárs oktatáspolitikát veszem alapul, a hat osztályos intézményi formát azzal a céllal hívta életre a szakma, miszerint intézményes keretet biztosítson a korai tehetséggondozásnak, a szellemiek terén kiemelkedő teljesítményt mutató prepubertás gyermekeknek. Ezáltal megfelelőbb intézményes tanulást, intenzívebb, szélesebb képzési formát tudnak biztosítani számukra.
Magam is úgy gondolom, egyrészt pszichológiai szempontból is optimális életkori szakasz ez a gyermekek számára az intézményváltás szempontjából – a közösségi adaptációt tekintve is –, az alapfokú, illetve a gimnáziumi képzési forma között, mind a tudás elsajátításának formáit tekintve, de a fejlődés-lélektani sajátosságok törvényszerűségeit figyelembe véve is.
A tehetséges, szorgalmas, illetve tettre kész tanulók az adott fejlődési szakaszban, a pubertás kezdeti fázisában a teherbírás és az információvágy azon szakaszába lépnek, amikor korlátlanul képesek az új ismeretek befogadására és annak feldolgozására.
Több idő jut azok elmélyítésére és feldolgozására, az irányultság megállapítására, annak kikristályosodására, továbbá így a helyes és megfelelő pályaorientációra is. Ami pedig alapvető követelmény, a szükséges nyelvi kompetenciák kialakítására, a nyelvvizsgák abszolválására is.
A hat évfolyamos gimnázium tehát a szellemiekben tehetséges fiataloknak olyan képzését szolgálja – véleményem szerint is –, akik céltudatosan készülnek a továbbtanulásra, a felsőoktatásba, a kiművelt emberfővé válásra. A szellemi tehetség kibontakoztatása pedig a legfontosabb nemzeti kincsünk.
Széchenyi óta tudjuk, hogy a magyarság felemelkedésének garanciája a kiművelt emberfők sokasága!
Borgulya Zoltán
igazgató